torsdag 15 december 2011

Bettlöst

Som ni säkert redan har sett så rider jag bettlöst med min Lucky. När jag provred honom så kände jag direkt att han avskydde bett även med hängande tyglar. Och i början när han kom till mig så slängde han sig bakåt och var jätte svår att tränsa. Men jag hade då mitt sidepull träns från dag 1 Och han fattade snart grejjen att han inte behövde ha något i munnen! Och numera när jag ska tränsa honom så är han glad och framåt och sticker ner huvudet i tränset själv. Jag behöver bara hålla upp det.

Jag har då två bettlösa träns just nu. Ett sidepull träns och ett hackamoore. Dock så gillar jag inte direkt något av tränsen.


Sidepull

Detta träns gillar jag mest av mina båda träns. Då det är skonsammare än hacket, men ändå lyssnar Lucky riktigt bra på det. Har både använd det i ridningen och när jag kör ''långa tyglar'' kan berätta vad det är i ett annat inlägg.

Men det jag inte gillar på detta träns är det hårda hud repet som är till nosrem då det blir ett väldigt skarpt tryck på en liten yta av nosryggen. Så jag har använd nosludd med lite extra stoppning i när jag ridit med detta. 


Hackamoore

Detta träns använder jag då jag vill jobba lite mer med Lucky eller känna mig ''säkrare''. Jag har varit väldigt osäker på att trava eller gallopera med honom just eftersom han är en gammal travare. Och har varit väldigt rädd för att han skulle sticka med mig. Jag har en väldig fobi för just sken och att inte ha kontroll.

Men nu har jag börjat slappna av mer och lita mer till Lucky och jag känner att jag vill släppa taget om hacket som inte alls är ett bra bett då det är oerhört skarpt. Det positiva med hacket dock är att Lucky lyssnar på det bättre än sidepullet. Jag behöver endast använda små små signaler för att han ska lyssna på tygeltagen. 

----------------------------------------------------------------------------------------------


Men! Nu har jag hittade en ny lösning som jag ska testa inom en snar framtid! Nämligen en Spärrgrimma som används inom travet! 

Jag har nämligen hört flera stycken som börjat rida med spärrgrimman som träns och detta har fungerat strålande. Och den bredare läder nosremmen är skonsammare mot hästens nosrygg.  Jag har varit inne i liknande tankar innan och då på ett kapson. Men att köpa ett helt kapson träns är ju dyrare än att köpa en sån här istället! Så vid nästa löning blir det att åka iväg till Färjestad shoppen och införskaffa en Spärrgrimma! Och hoppas att dom finns i brunt så det matchar Luckys träns förstås ;) 
Vad tror ni om en spärrgrimma som träns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar