lördag 10 december 2011

Jag skriver nu av mig lite om vad jag har gjort under mitt lilla liv.

På gymnasiet gick jag i Örebro på Kvinnersta Naturbruksgymnasium jag gick självklart inriktning trav då jag älskar detta. Har fått upp ögonen ännu mer under mina 3 år som jag har hjälpt till privat.
Jag har varit på en hel del praktik platser så som Juhani Partanen, Mikael J Andersson, Bengt Wall ( Stuteri), och Jan-Olov Persson alla dessa är travtränare eller proffs.

Jag ska berätta om min praktik plats ifrån Jan-Olov Persson hur de var och hur detta gick till det jag kommer ihåg. Det mesta är lite luddigt men det ja kommer ihåg kommer ja berätta i klarhet om.

Våran handledare var INTE våran handledare utan någon helt annan.
Vi kom upp till Hudiksvall skulle va där i 2 eller 3 veckor om jag nu inte minns fel.
Jag och en kompis fick bo i en stuga på gården och ingen av oss hade körkort då och gick inga bussar in till staden så vi kunde inte ta oss någon stans alltså bosatta där!
Vi fick köra, mocka, fodra osv osv..
Men de jag mest kommer ihåg är nog körningen och HUR vi blev utnyttjade där borta.. Och då menar ja verkligen de också. Vi ringde hem till föräldrarna och grät för vi ville hem även till våran mentor på skolan men vi fick inte byta eller komma hem. Vi fick köra en del och de va en otrolig upplevelse då jag inte hade kört så mycket kallblod under den tiden. Dom är som ånglok när dom väl är på väg någonstans eller ja när man kör dom igrupp. Vi blev tillsagda över hur vi skulle leda in dem i boxen ( Som om vi inte kunde de) men NEJ de kunde vi absolut inte.. Dom fick inte gå för snävt in genom boxen för dom kunde slå sig. Gjorde en snäv insväng med EN häst och fick klagomål.
Efter någon vecka kommer de upp två personer ifrån Lillerud de är då allt börjar eller ja nästan hade nog hänt en del innan de.
Vi skulle ut och fodra hästarna i hagen för lunch och kompisen går in till 3 unghästar både varm och kallblod utan hjälm eller spö för att ta bort dom ifrån sig med bara 1 hink med havre. Han som var med oss sa att dom var jätte snälla. Men vad hände? Jo hon fick en smäll så klart kommer inte ihåg vart men hon ramla ialla fall.
Sen blev vi ombedda att tvätta badkar ute i hagen sen när vi kollar in genom fönstret så sitter alla andra inne och fikar. Jätte roligt eller inte. Men som sagt de kommer mer..

Det är samma här när vi mockar på morgonen och ingen säger till oss att det är frukost alla sitter redan där inne och käkar frukost medans vi får slita som as.
De hjälper ju inte att Lillerudarna är där heller utan dom får ju göra allt de dära roliga som vi ville också.
De va några kvällar som dom åkte på trav eller hade start häst med och frågade som vanligt lillerudarna ifall dom ville hänga med men inte oss..
Vad hade vi gjort? Inte ett skit vi hade gjort allt de vi blev tillsagda om inte mer.
Kommer även skriva mera om denna praktik om jag har glömt eller bara kommer på något.

Kommer att lägga upp två stycken bilder på en fin kallblods hingst. Ignorera MIG tack!
Tycker han är jättefin men dock inte om uppfödaren/fd tränaren även nu tränare... J-O Persson!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar