torsdag 15 december 2011

Torsdag!

Idag så longerade jag Dampen återigen, men kände mig inte direkt bra i ryggen fortfarande och min fästman hann inte rida idag. Så återigen fick Dampen longeras, fast idag hade jag lina på. Imorgon tänkte jag att jag rider ut så att han får komma ut på annat håll, börjar bli för mycket paddock känner jag.
Så oavsett vad min rygg säger imorgon ska han få en uteritt!

Men idag var han faktiskt riktigt med på hugget märkte jag, han gjorde sig bekväm ganska snabbt och stressade inte alls idag. Jag körde bara på skritt och trav idag, först skritta han i båda varven 5min vilket då blev skritt i 10min. Därefter körde vi på lite trav och jag lät honom i princip välja farten själv vilket gjorde att han valde lugn och sansad arbetstrav faktiskt. Han trava på 10 min i varje varv så 20min trav. Därefter skritta han 10min i paddocken och efter det gick vi ut mot vägen och tillbaka till stallet så blev 5min extra skritt.
Han blev inte direkt svettig heller, så verkar som han börjat komma igång nu. I början gick de kanske 5min i trav så svettades han, men då hade han inte riktigt kondition. Nu har han nog fått upp det och klarade av så bra. Dock vill jag aldrig pressa honom och mitt mål är aldrig att få en svettig häst, utan att han ska vara lugn och jag ska känna mig nöjd över att han försöker sitt bästa hela tiden.

Ursäkta de dåliga bilderna, men min mobil är inte direkt en super kamera. Har tänkt någon dag när de är fint väder att min fästman ska få fota oss igen!


Strålröta :
När Ronja tog upp detta med strålröta tänkte jag hoppa in lite också och säga mitt.

BozMoss (min mini-shettis) hade strålröta förra sommaren och då hade jag inte så jätte bra erfarenhet av det och kunde inte alls mycket om det. Vi hade samtidigt då bara precis skaffat en ny hovslagare som då sa åt mig att använda hov tjära...
Men vad jag fått höra så torkar hov tjära ut fötterna och de var ju redan väldigt torrt ute. Men jag tänkte visst, hovslagaren kan väl sitt jobb. (idiotiskt av mig)

När jag senare tog upp de med en kompis så dumförklarade hon mig över att jag använde hov tjärna och där med fick lära mig om detta hovbad som Ronja snackar om. Så jag gjorde hov bad på BozMoss några gånger och sedan försvann det. Har dock börjat upptäcka att han börjat få lite nu igen, men denna gång vet jag vad jag ska göra.

Som sagt, lita inte fullt på hovslagaren. Vi har skaffat en nu, han är väldigt snäll och fungerar jätte bra. Men den förre vi hade (bara 1 gång) trång skodde och satte fel skor på hästen. Om ni inte är jätte duktiga på hovar och annat, men tycker att något är konstigt borde ni ta upp de med en som är mer kunnigare och inte med er hovslagare. För alla hovslagare är inte jätte duktiga, även om man tror de!

Jag har inte jätte bra kunskap om just hästens hov, vilket man ändå känner att man skulle haft. Men samtidigt så förlitar jag mig på de som jag har runt om mig tills jag själv kan. Jag försöker läsa lite och lära mig lite, hade velat gå en kurs men det kostar och just nu har jag verkligen inte pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar