fredag 9 december 2011


Usch igår kväll hände det en sak i stallet som gjorde mig rejält skärrad.

Jag hade gjort iordning allt i Luckys box för kvällen och hade stoppat i en höbal i hans hönät och skulle hänga upp det i boxen. När jag upptäcker att det är något som sticker ut ur balen som såg ut som en rot. Kämpar ett tag och drar ut den underliga roten och upptäcker sen när jag håller upp den mot ljuset att det är ett djurben... skulle kunna ha varit ett framben från en räv eller katt. Hare kanske. Jag får panik och slänger genast hela balen på gödselstacken. Kadavret har alltså då legat i höbalen och börjat förmultna...

Jag har hört läskiga historier om hästar som blivit så sjuka att dom dött av att ha ätit just sånt här hö där ett djur dött i. Tror dock att det är farligare om det är ensilage balar än torrt hö. Men jag tänker ändå inte riskera något!

Så från och med nu så blir det inga hela balar för Lucky i hönätet ett tag framöver... För nu tänker jag kolla höet ordentligt efter eventuella rester av det övriga kadavret.

Var tvungen att åka och köpa det finaste äpplet jag kunde hitta och stå och krama om min fina kille en lång stund ute i hagen. För jag började fan att gråta fjantig som jag är!

Någon som nånsin varit med om något liknande?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar