tisdag 6 december 2011

Ridtravaren & Jonsson




Dortemo Lucky heter min nioåriga underbara varmblodsvalack. Jag köpte honom den 31 augusti 2011 och det har varit en helt underbar & lärorik tid hittills! Ronja Jonsson heter jag, är för nuvarande 20 bast och är bosatt i en liten värmlänsk ort som heter Lysvik där jag bor med min sambo och nu då också min varmblodskille!


Jag har alltid varit en extrem hästnörd och velat ha en egen häst sedan jag var liten. Och visst har mitt liv innehållit hästar & ponnyer av alla dess slag men aldrig någon som varit eller känts som min sådär på riktigt! Men nu då efter hela 20 års väntan & längtan efter den rätta så är jag äntligen hästägare! Och jag hoppas på många roliga och intressanta år framöver tillsammans med min Lucky.


Jag har igenom mitt liv provat mig genom många olika ''hästhanteringar'', metoder och ridstilar som ex, den traditionella hästhanteringen, engelsk ridning, hoppning, dressyr, Naturalhorsemanship osv. Men nu så har jag hittat mitt kall inom den ''naturliga'' hästhållningen, alltså lösdrift, fri tillgång till mat dygnet runt genom slowfeeding, barfota hovar, bomlöst & bettlöst. Mitt sätt att tänka och resonera inom hästhålling & hantering är också lite utöver det ''traditionella''. 


Det jag håller på med just nu i träningsväg är klicker träning, trickträning & jag planerar också att börja träna akademisk ridning. Men just nu är det mest uteritter fram tills våren och sommaren då ljuset kommer tillbaka och vi kan dra igång och träna ordentligt!


Jag hoppas att ni kommer få en liten insikt om hur min krångliga hjärna tänker & resonerar och att ni ska kunna förstå mig och tycka att det jag visar och berättar om är intressant! Och jag vill också påpeka att jag inte är här för att trampa någon på tårna. För jag anser att all hästhantering är INDIVIDUELL, det är inte alls säkert att just mitt sätt att göra saker och ting skulle fungera på ett annat ekipage. Men det fungerar för oss! och därför vill jag gärna berätta om det och jag hoppas att ni ska finna min och Luckys resa tillsammans värd att läsa om!


Jag bloggar även från: http://naturhasten.blogspot.com/
Som jag har mest som en dagbok som min familj kan följa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar