lördag 10 december 2011

Vad har du för slag foder till din häst?

Jag är inte direkt duktig på detta med foder, men tänkte ändå kolla lite vad andra ger för foder och vad ni tycker är bra och vad ni tycker man kanske kunde "förbättra"?

Dampen´s foder
1 över full skopa med havre
1 - 1,5 dl betfor (blöt såklart)
1 dl miniraler
1 rejäl nype med vitlöks pellets
2 händer med hackad lucern

Till detta brukar jag lägga mellan åt lite godis eller morötter, visa dagar får han till och med äpplen.
Havre, betforen, vitlökspellets och miniralerna föreslog Dampen´s ägare att vi skulle ge, då han mådde bra av det. Jag är uppväxt med enbart fibergi näst intill, därför har jag dålig kunskap om foder.
Lucernen har vi lagt till då Dampen har lätt att gå ner i vikt, men med hjälp av lucernen håller han den i balans. Mellan åt finns det dagar då han äter mycket och andra dagar då han inte är lika hungrig. 
Lucernen hjälper honom hålla sitt hull och det har vi märkt då vi testat fram och tillbaka för att se skillnad.

Jag skulle vilja som sagt ha lite mer info, skannar igenom lite på google. Men hade varit roligt att höra från er andra lite om vad ni tycker och vad jag skulle ändra och vad som kanske inte hade varit bra, osv. Jag tål kritik och är mer än gärna öppen för förslag. Som sagt, jag är inte jätte duktig på det här med hästfoder, försöker lära mig!

--------------------------------------------
Bortsett från foder, var i stallet en snabbis nu ikväll. När min fästman jobbar 6 - 18 så blir det lite små stressigt när man åker till stallet. Hade velat rida idag, men det blåser rejält och Dampen var inte lite nervös för minsta lilla. Han gillar verkligen inte detta väder, det märks på honom. Men vill heller inte stänga inne honom bara för det, utan han får glatt traska på i hagen på dagarna ändå. Nästa vecka jobbar min fästman kväll (16 - 22) så då kommer jag kunna rida i lugn och ro, vilket jag ska göra. 

Jag tänkte även nämna för er att jag håller på att lära Dampen att gå över bommar vilket börjar gå riktigt bra. Han spänner sig dock när han kommer mot bommen, men för varje gång vi gör de så lugnar han sig mer och mer. Mitt "mål" är att kunna åtminstone hoppa ett 30cm-40cm hinder, inte för att jag är direkt en hoppryttare, men någon gång kan ju vara roligt att göra bara för att. 
Visst, Dampen ska gilla det, vilket han just nu inte gör. Men det är det jag vill få fram, att han ska börja tycka det är okej och faktiskt kanske att det är roligt tillslut?

Man får väl se vad som händer, hittils kör vi mellan åt lite bommar på marken. Tänkte gå över senare när han lugnat sig mer till någon upphöjd så att de blir nytt och lite annorlunda. Slutligen kanske han tar något skutt?

En väldigt nöjd Dampen som fått komma in och äta lite gott hö samt foder. Han var inte direkt på något gosa humör idag, men som sagt så är han rätt nervig av sig vid just detta blåsiga väder. Hoppas det slutar snart, bara jobbigt. Märks även i boxen att han är nervös då han bajsar överallt, annars samlar han sitt bajs bara längst nere.

Nej, nu ska jag ge mig tror jag. Roligt att komma igång med sitt första inlägg och jag hoppas ni precis som jag tycker det är intressant! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar