söndag 11 december 2011

Foder frågan

Tänkte svara på ditt inlägg om foder Kristine :)

Jag ger bara Lucky grovfoder, alltså hö, (hösilage i hagen). Och så får han en morot i krubban på kvällen. Men jag planerar att skicka in en håranalys på honom inom en snar framtid för att se vilka eventuella vitaminer & mineraler han behöver. Och då kommer jag bara blanda ut denna med rivna morötter då dessa har väldigt lågt energi värde.


Jag nämde ju i mitt inlägg om barfota hovar att våra tamhästar får i sig två kilo socker om dagen? Nu tänkte jag visa vad jag menar med det :) Detta är vad jag fick lära mig under min hovvårds utbildning.

Socker nivåer i vanligt foder.
  • Korn 52-67%
  • Havre 37-60%
  • Lucern pellets 7-13%
  • Odlat bete 8-18%
  • Naturligt bete 6-20%
  • Lövslybark ca 1%
  • Hö 8-18%
  • Halm 2-15%
  • Betfor 4-20%
  • Vete 58-75%
Analys på hö:

Protein 11%
Farligt socker 13%
Kolhydrater (ej fiber) 21%
Cellulosa 53%
Mineraler 8%

  • Svenskt gräs innehåller ofta 15% Socker
  • Havre inehåller vanligen 50% Socker
12 kg * 15% = 1,8 kg
0,5 * 50% = 0,25 kg
 = 2 kilo / dagen av socker

  • ALLT socker man äter tas upp och blir blodsocker.
  • Socker är mat till cellerna i både hjärnan och musklerna
  • Om man äter mer socker än Cellerna hinner förbruka så ska insulinet se till att sockret lagras som kroppsfett.
  • Höga insulin nivåer kan utlösa laminitis
  • Långvarigt höga insulinnivåer kan leda till insulinresistens (Diabetes)
  • Så länge det finns förhöjda blodsockernivåer i blodet så förbränns inget kroppsfett
Eftersom det är näst intill omöjligt att ge hästen en tillräckligt sockerfattig kost så är det oehört viktigt att denna allt för söta kost sprids ut över en så lång tid som det någonsin går.
Alltså slowfeeding
  • Mycket socker på kort tid ger enorma hormonnivåer
  • Samma mängd socker utspritt på en längre tid ger betydligt lägre och jämnare hormonnivåer.
Det är också viktigt att man mortionerar hästen ordentligt så att den klarar av att förbränna över intaget av socker. Och då räcker inte en vanlig skogs tur utan helst 30 minuter om dagen i maxpuls.

Jag tänkte också berätta lite om hur hästens matsmältnings system egentligen fungerar. Och varför många hästar krubbbiter, är matstressade och stressade överlag. Och hur man så jäkla enkelt löser det problemet! Men det får bli i ett annat inlägg :)

Frågor eller Synpunkter pånågot? Besvarar gärna det jag kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar