onsdag 14 december 2011

Trampen!

Igår :
Vi släppte lös Dampen lite i paddocken igår, hade verkligen jobbigt ont i min rygg (måste kolla upp de). Det är lite läskigt, för sedan jag fick EDA (ryggmärjs bedövning) när jag skulle föda Alvin (min son) så mellan åt känns det i ryggen som att den slangen dom sätter in i ryggen för att ge bedövningen fortfarande är kvar och det gör ont mellan åt i mig när jag känner det. Till en början trodde jag att det bara var tillfälle, men nu börjar jag undra.

Fast nu ska jag inte snacka om mig själv, utan Dampen. Dampen som sagt fick springa lite lös i paddocken igår. Han blev väldigt glad av det och stutsade några gånger runt. Travade på riktigt roligt och showigt av sig. Såg dock till att han först skrittade två varv och sedan efteråt också.

Kollade över hans hovar lite också, ska snart få ut hovslagaren för han behöver byta skor. Hans fötter har börjat växa lite också!


Idag :
Provade idag att lös longera Dampen, vilket gick jätte bra. Tog en liten mobilbild, inte den bästa men en liten bild vart fall från idag. Det små regnade så ville inte direkt ha uppe mobilen så mycket. Dampen skötte sig rätt bra faktiskt, han blir alltid lite piggare utan ryttare på ryggen faktiskt, mer lekfull.
Traven skötte han bra till en viss del, hade snodd på och tog av den sedan lite för att se hur mycket han utvecklats.

Han söker sig självmant neråt ganska ofta, men det är för bara några sekunder. Idag sökte han sig neråt lite längre sekunder än vanligt och det gjord mig rätt så nöjd. Lätt honom galoppera några steg också och det gick utan problem. Fast han spände upp sig lite dock, men men!

Han verkade väldigt nöjd efteråt och stod och ville kela (ovanligt för honom), så gav honom lite godisar och kramade honom lite grann innan han fick ut igen och leka!
 Mina tankar om Barfota (Ronja´s inlägg) :
Jag tycker det är lite intressant med hovvård, har dock aldrig lagt ner min tid helt på det. Funderar dock på att börja läsa om de och lära mig då jag hade behövt det till BozMoss (min shettis).
Vi tänkte vi skulle börjat med Dampen så han kunde gå barfota, men han blev halt och fjantade sig otroligt så vi gav faktiskt upp.

Jag gillar dock skor (kanske egoistiskt) och tycker de fungerar bra, precis som Josefin också säger så tycker jag de är lättare att träna i snön + is när man har broddar. Annars ja, jag är uppväxt med skorhästar så får väl försöka skylla på det lite också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar